Odpowiednio dobrany gadżet reklamowy czy upominek promocyjny jest doskonałym wsparciem działań marketingowych każdej firmy. Stwierdzenie to ociera się o truizm, gdyż każdy marketingowiec, niezależnie od wielkości firmy, formy jej własności czy branży, w której działa, jest tego doskonale świadom. Jedyny problem stanowi tylko to „odpowiednie dobranie” gadżetu reklamowego.
Jak wybierać upominki i prezenty firmowe, aby były one stosownie dopasowane do potrzeb i spełniały zamierzone cele, a sam proces wyboru nie był drogą przez mękę?
Przede wszystkim, jeszcze przed rozmową ze specjalistą, należy samemu znaleźć odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, które to odpowiedzi pomogą okreslić ogólne parametry naszego gadżetu reklamowego. Pozwoli to zawęzić wybór z kilkunastu tysięcy upominków do kilku lub kilkunastu trafnych propozycji, które w ogólnych zarysach spełniają oczekiwania zamawiającego. Wybór z tak wyselekcjonowanej grupy będzie już tylko wyborem niuansów funkcjonalnych, cenowych czy kolorystycznych, co znacznie skróci proces wyboru upominku reklamowego.
W zasadzie, każdy Klient zgłaszający się do agencji specjalizującej się w w gadżetach reklamowych i upominkach promocyjnych chce kupić dokładnie to samo: coś atrakcyjnego, nietypowego i niedrogiego. Pozostaje tylko do określenia kwestia: co, dla kogo, jest atrakcyjne, co nietypowe, a co niedrogie. I tu przechodzimy do pytań szczegółowych:
- Określenie ceny i budżetu. Mamy tu do czynienia z równaniem o trzech zmiennych:
budżet = cena jednostkowa gadżetu x zamawiana ilość
Najłatwiej chyba okreslić przybliżoną ilość upominków, bo najczęściej wiemy, dla jakiej grupy docelowej chcemy je przeznaczyć. Jeśli znamy też przybliżony budżet, jakim dysponujemy, to określenie poziomu ceny nie będzie stanowiło już problemu. Dopiero znając przybliżony poziom ceny jednostkowej upominku, można odróżnić te „niedrogie” w swej kategorii od pozostałych. Zasadniczą kwestią nie jest tutaj wysokość budżetu, bo przy każdym budżecie można znaleźć odpowiednie, atrakcyjne rozwiązania, choć owszem, wyższa cena jednostkowa, pozwala na wiecej możliwości. Pamiętajmy jednak, iż najważniejsze jest określenie tego budżetu i przybliżonej ceny jednostkowej, co pozwoli specjaliście na wyselekcjonowanie odpowiedniej propozycji.
- Określenie terminu. Nie zwlekajmy do ostatniej chwili. Jeśli chcemy, aby nasz upominek był atrakcyjny i nietypowy, dajmy specjalistom czas. I to zarówno czas na zamówienie indywidualnego upominku reklamowego produkowanego w fabryce specjalnie dla nas, jak i czas na dobór upominku z jednego z kilkudziesięciu katalogów z gadżetami reklamowymi. Wprawdzie propozycje typowych upominków katalogowych często dostępne są nawet w ciagu kilku zaledwie dni, ale przemyślany wybór ze specjalistycznych katalogów wymaga już wiecej czasu na pracę kreacyjną, sprowadzenie wzorów, stworzenie wizualizacji etc. Agencja może zaproponować rozwiązania unikatowe, uszyte na miarę Klienta, ale jeśli myslimy o produkcji na Dalekim Wschodzie, pamietajmy, że duży wpływ na cenę ma środek transportu. Dostawa morzem jest znacznie tańsza niż transport lotniczy, ale statek płynie nawe 4 tygodnie, doliczając do tego kilka tygodni na produkcję, okazuje się, że nietypowy upominek w bardzo atrakcyjnej cenie wymaga sporo wiecej czasu niż oferta z katalogu.
- Określenie adresata upominku reklamowego. Bez wiedzy, kim jest osoba, którą zamierzamy obdarować, specjaliscie doradzającemu nam w doborze prezentów firmowych trudno będzie dokonać odpowiedniej selekcji. Inne bowiem gadżety reklamowe wybierzemy, jeśli wiemy, iż są one przeznaczone dla pań, inne zaś dla panów, inne dla młodzieży, a inne dla dorosłych, inne dla pracownika hurtowni napojów, inne dla aptekarzy, inne dla klienta banku, a inne dla gabinetu prezesa dużego przedsiębiorstwa. Każde uszczegółowienie grupy docelowej naszego gadżetu reklamowego znacznie ułatwi odpowieni wybór prezentu.
- Określenie celu wręczania prezentu firmowego. Przy wstępnym wyborze gadżetów i upominków reklamowych ważne jest uświadomienie specjaliście, który ma nam w tym pomóc, efektu, jaki chcemy osiągnąć u obdarowanego. Gadżety reklamowe i upominki firmowe wręczane są z zamierzeniem osiągnięcia różnych celów np. ugruntowania świadomości danej marki, podtrzymania relacji z klientem, wskazania kierunku rozwoju marki (np. innowacyjność, nowoczesność, niestandardowość etc.), podkreślnia prestiżu korporacji etc. Osiągnięcie każdego z tych celów wymaga zastowania innego rodzaju upominków reklamowych i gadżetów promocyjnych.
Jak widzimy, jeszcze przed przystąpieniem do szczególowego wyboru upominków i gadżetów reklamowych, warto okreslić generalne kryteria, jakie powinien spełniać wręczany przez nas prezent firmowy, co znacznie przyspieszy proces selekcji i ułatwi profesjonalne doradztwo ze strony agencji. Nawet w przypadku, gdy szukamy konkretnego produktu reklamowego, warto zastanowić się, jak odnoszą się do niego wyżej określone kryteria. Może bowiem okazać się, iż pierwotnie wybrany przez nas gadżet reklamowy nie spełni zamierzonego celu, a nasz wybór warto skonsultować ze specjalistą z agencji.